הדור החדש של קרונות הרכבת מורכב בב''ש, רכבת ישראל עוברת לחשמל

חשמליים, פחות מזהמים ומאובזרים היטב: במרכז התחזוקה בבאר שבע מרכיבה רכבת ישראל הקרונות החדשים, שהגיעו לאחרונה לישראל
send whatsapp messsage send FB messsage
בדרך לבאר שבע: קרון חדיש בעת הפריקה בנמל אשדוד (צילום: רכבת ישראל)

רכבת ישראל מרכיבה בבאר שבע את הקרונות של הדור הבא, אשר יפעלו על חשמל. על פי התוכנית, עד שנת 2020, יהיו בשירות כ-62 קטרים חשמליים מדגם TRAXX של חברת בובמברדייה, שהספקם עולה על 8,000 כוח-סוס, כחלק ממעבר רכבת ישראל לאנרגיות לא מזהמות.

הקטרים החדשים נפרקו בשבוע שעבר בנמל חיפה והם מצטרפים לאחרים שהגיעו שבתחילת פברואר האחרון, ולקטר החשמלי הראשון שכבר הגיע לארץ בקיץ, ומבצע מאז נסיעות ניסוי בתוואי הקו המהיר. סה"כ, יגיעו עד שנת 2022 כ-62 קטרים חשמליים מדגם TRAXX  של חברת בומברדיה, שהספקם עולה על 8,000 כ"ס.

לאחר בדיקה של אנשי אגף הנדסת נייד, יגררו הקטרים למרכז התפעולי החשמלי החדש אשר הוקם בלוד, ושם יעברו סדרה של בדיקות מקיפות לפני השתלבותם בקו המהיר לי-ם.

בנוסף, נפרקו אתמול 6 קרונות דאבל דק חדשים, מוכנים גם הם לחישמול. עד כה הגיעו ארצה כ-54 מתוך 93 שהוזמנו, ויגיעו במנות במהלך התקופה קרובה. בנוסף, נמצאים בתהליך הזמנה עוד כ-48 קרונות אשר יגיעו במהלך השנה הבאה. סה"כ כ-141 קרונות אשר יקלו על הצפיפות והעומס.

לאחר בדיקה קצרה שיעברו, על ידי אנשי אגף הנדסת נייד, ייגררו הקרונות למרכז התחזוקה החדיש בבאר שבע שם יכינו אותם לקראת השתלבות במערך השירות לנוסעים. הקרונות מגיעים לארץ "עירומים", ובמתחם התחזוקה בב"ש מתקינים בהם מושבים, שולחנות וריהוט נוסף, לצד מערכות שונות.

דורון להב, סמנכ"ל נייד ברכבת ישראל ציין: "רכבת ישראל נמצאת בתנופת פיתוח ומתקדמת לדור הבא. בין היתר, בתהליך להסבת רשת המסילות להנעה חשמלית. הקטרים החשמליים החדשים עוברים תהליך קליטה בחטיבת הנייד במסגרתה מתבצעים ניסויים בקטעי המסילה המחושמלים. תהליך ההסבה של נהגים, והצוותים הטכניים, לקטר החשמלי נמצא בעיצומו, ושני הקטרים החדשים שהגיעו, יצטרפו בקרוב למסלול ההכשרה. עבור הציוד החשמלי, הקימה רכבת ישראל את המרכז התפעולי החשמלי הראשון בלוד, לצד המרכז התפעולי בבאר שבע, שאף הוא יוסמך לטיפול ברכבות חשמליות".

בין היתר, נרכשו 330 קרונועים חשמליים חדשים. במסגרת מהפכת החישמול, החלה רכבת ישראל בהסבת 300 קרונות דאבל דק קיימים לחישמול.

רכבת ישראל מרחיבה את שירותיה גם בדרום

עם כניסת הלו"ז המעודכן לתוקף, תפעיל הרכבת שירות לילה עבור תושבי הדרום, בתדירות ממוצעת של רכבת אחת בשעה (בין השעות 24:00-6:00), לכל כיוון. רכבות הלילה לדרום יופעלו בין תחנות באר שבע מרכז-ת"א ההגנה, ויעצרו בתחנות; אופקים; נתיבות; שדרות; אשקלון; אשדוד; יבנה-מערב; רשל"צ משה דיין ובת ים יוספטל. עם הוספת רכבות הלילה, יהפוך השירות ליישובי הדרום לזמין 24 שעות ביממה.

לרכבות הלילה בין נהריה – נתב"ג, בשני הכיוונים, תתווספנה עצירה נוספת בתחנת ת"א ההגנה, שתחל לפעול בכל שעות היממה. זאת,  על מנת לאפשר קשר רכבתי רציף לנוסעים ברכבות הלילה החדשות מבאר שבע - לנמל התעופה ובנוסף – לספק שירות חדש לנוסעים ברכבות הלילה מנהריה וחיפה לבאר שבע.

על מנת לעמוד בביקוש הגבוה בקו הנגב המערבי, "רכבת הנגב", יוארכו מסלולי רכבות מסוימות בשעות הבוקר. כך למשל, מסלולה של הרכבת אשר יוצאת כיום מאשקלון לבאר שבע בשעה 6:07 בבוקר יוארך, והיא תחל את נסיעתה מתחנת תל אביב הגנה ותספק שירות לתחנות הביניים בקו המערבי: בת ים-ראשל"צ מערב-יבנה מערב ואשדוד.

קרונות חשמליים: הדור החדש (צילום: רכבת ישראל)

מסלול נסיעתה של רכבת זו הוארך בהתאם לניתוח התפלגות הנוסעים בקו, על מנת לאפשר לעובדים המתגוררים בגוש דן, ומועסקים בבאר שבע וביישובי הדרום (למשל עובדי ביה"ח סורוקה, משרדי הממשלה השונים ובסיסי הדרום), להגיע בשעה מוקדמת למקום עבודתם.

לצד זאת, התווספו לרכבת היוצאת בלו"ז הנוכחי מהוד השרון בשעה 18:38 (19:13 תל אביב סבידור מרכז) עצירות בתחנות שדרות, נתיבות, אופקים ותחנות באר שבע. רכבת זו תאפשר לתושבי הדרום המועסקים במרכז, להגיע לביתם בשעות הערב המוקדמות, וכן תגדיל את כמות המושבים הזמינים בקו זה בשעות הביקוש אחה"צ והערב.

מרכז התחזוקה בבאר שבע (צילום: דוברות הרכבת)​​​​​​​

"לו"ז הרכבות החדש מהווה צעד נוסף בתנופת הפיתוח של רכבת ישראל ובהתקדמות אל הדור הבא במטרה להסיע יותר נוסעים, אל יותר תחנות, תוך שימוש בטכנולוגיות המתקדמות בעולם ושמירה על סביבה ירוקה", מציינים בהנהלת רכבת ישראל, "במהלך השנה האחרונה האצנו מספר תהליכים משמעותיים במימוש חזון הרכבת לשנת 2022. במחצית השנייה של 2018 תסיע הרכבת יותר נוסעים, מיותר תחנות, ליותר יעדים, תוך שמירה על שרות ברמה גבוה, דיוק, בטיחות והנאה. כל אלה הופכים את רכבת ישראל לאחד הארגונים אשר משנים הלכה למעשה את המציאות התחבורתית בישראל"