סערה בדיון על ''מי שבע'': למה התושבים כל כך כועסים על תאגיד המים?

דיון טעון, אל מול יו''ר דירקטוריון מי שבע, שארגנה עמותת מז''ח, נערך הערב במתנ''ס פאני קפלן: התושבים קבלו על הצריכה המשותפת הגבוהה ובעיות התשתית בבתי השכונות הוותיקות וקיבלו הסבר על זכויותיהם
שיתוף בווטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף בטוויטר שיתוף באימייל הדפסת כתבה
סערה בדיון על ''מי שבע'': למה התושבים כל כך כועסים על תאגיד המים? מפגש התושבים עם עו''ד משכית בנדל (צילום: דני בלר)

מפגש טעון, בו הומשעה ביקורת קשה כלפי תאגיד המים ''מי שבע'', נערך הערב, במתנ''ס פאני קפלן. את הכנס ארגנה עמותת מז''ח - רשת מרכזי זכויות חברתיות ובאירוע התושבים נפגשו עם עורכת דין משכית בנדל. באירוע השתתף חבר מועצת העיר באר שבע מורדכי בן יהודה, מסיעת דרך חדשה, המשמש גם כיו''ר דירקטוריון מי שבע. בן יהודה ספג ביקורת רבה ודבריו שוסעו בקריאות ביניים. באירוע השתתפו גם יוחאי אבי פרץ וגלעד צדוקי, שהובילו את המחאה מול תאגיד המים מי שבע. פרץ סיפר כי באחד בלוקים דיירים קיבלו חשבונות מים בהם הצריכה המשותפת הייתה גדולה במיוחד: ''לפי הסכומים, באר שבע הייתה טובעת! מאות קוב לכל דייר? איך זה ייתכן?".

כשלושים איש הגיעו למפגש, ברובם תושבים בבתים ישנים בשכונות ותיקות. הבעיות שהושמעו במהלך הערב היו דומות: גבייה בשל צריכה משותפת גבוהה. ''אם מחשבים את הסכום, זה כאילו שאנחנו מחזיקים בבית בריכה ענקית. זה יכול להיות", אומר אחד המשתתפים. ניבה, דיירת, קיבלה חשבונות גבוהים: ''הבאתי כמה פעמים אינסטלטור שבדק את הצנרת בבית ולא איתר נזילה. אבל אני ממשיכה לקבל חשבונות גבוהים. אני לא ישנה בלילה בגלל החובות, אלפי שקלים".

''אי אפשר לדעת איפה הנזילה ואם אתה רוצה לבדוק את מד המים, אומרים לך 'אם זה תקין, אתה תשלם על הבדיקה'. חייבים מצוא מנגנון לסייע לנו, התושבים. דווקא אלה שגרים בשכונות הכי מוחלשות, הן מי שסובלים הכי הרבה מתקלות בצנרת''. 

קטעים מהדיון בנושא תאגיד המים (צילום: דני בלר)


מרדכי בן יהודה הסביר, כי בעיריית באר שבע עבר חוק עזר עירוני, המקצה תקציב, לו שותפים עיריית באר שבע ותאגיד המים, במיוחד לאותם מקרים בם תושבים מתקשים לשלם עבור תיקונים, כאשר הסיוע ניתן לאחר בדיקה של אגף הרווחה. הוא הסביר גם, כי קיים קושי, על פי החוק הקיים, לטפל בתקלות ברשות הפרט, במקרה שבמהלך התיקון תיגרם פגיעה איזו שהיא לרשות המשותף.
עם זאת, הוא ביקש לרכז את התלונות והסביר את ההליכים שיש לעשות במקרים של תקלות. אכן, היו לא מעט מקרים בהם התאגיד היה זה שתיקן את התקלות, בין אם בצנרת ואם בתשתיות.  אחת ממשתתפות הדיון הטיחה בבן יהודה שאכן התקלה תוקנה, אבל הדיירים חויבו בשכום גבוה עבור העבודה. 

בבאר שבע ישנה בעיה של תשתיות בבתים הישנים, בהם מתוגררת אוכלוסיה שאינה בעלת אמצעים ומתקשה מאוד לשלם וטפל בתקלות נרחבות בכוחות עצמה.

עו''ד בנדל הסבירה לתושבים שאכן ישנן תקלות שהן בתחום הפרטי, עליהן אחראים הדיירים ויש תקלות מעבר לשעון המים, עליו אחראי תאגיד המים, אבל אפשר לעשות לשינוי המצב על ידי פעילות הרשות המקומית והתאגיד ובעיקר - על ידי העלאת הנושא למודעות הציבור.