אושרה תוכנית המתאר של ב''ש: 13,000 יח''ד, המסחר יועבר למרכז העיר

התוכנית מחליפה את קודמתה, משנת 1970. מהיום, הציבור יוכל להגיש התנגדויות לתוכנית. היעד: 340,000 תושבים עד 2030
send whatsapp messsage send FB messsage
פארק נחל ב''ש, מרכזו של רצף אורבני (צילום: צחי פן, מתוך אתר פיקיוויקי)

זה לקח כמעט חמישים שנה: השבוע אישרה הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה במחוז דרום שבמנהל התכנון את תוכנית המתאר החדשה לבאר שבע, שתחליף את התוכנית הקודמת, שאושרה בשנת 1970. עוד בטרם אישורה הסופי, הציבור יוכל להגיש התנגדויות לתוכנית.

התוכנית משנה סדרי עולם בבאר שבע: המסחר ושטחי התעסוקה יוסטו למרכז העיר, על מנת למנוע מצב בו מקומות התעסוקה והבילוי נמצאים במתחמים מרוחקים. במסגרת התוכנית ייבנו 13,100 דירות חדשות. על פי התכונית, עד שנת 2030 יגורו בבאר שבע 340,000 איש - תחזית המבוססת על הריבוי הטבעי וגם על צפי ההגירה לבאר שבע. בית חולים שני עתיד לקום במזרח העיר, להקל על העומסים הקיימים בסורוקה, המשרת חבל ארץ גדול. כזכור, בסורוקה נאבקים מזה תקופה ארוכה על תוספת מיטות. איזור המלאכה והתעסוקה במזרח העיר ישנה את ייעודו ויהפוך לאיזור מעורב של מגורים, מסחר ותעסוקה. 

על פי הצפי, בית החולים השני בבאר שבע יוקם בסמוך לשני כבישים ראשיים: כביש 25 שהוא ציר דימונה-אשקלון וכביש 40 שהוא ציר באר שבע-תל אביב. בית החולים החדש עשוי להכיל מרכזי פיתוח של תעשייה התרופות, מעבדות מחקר ושירותים תומכים. 

על פי התוכנית, יתווספו 4 מיליוני מ''ר של שטחי תעשייה ותעסוקה. 

התוכנית גם מצביעה על שינוי מהותי:  מרבית שטחי המסחר והמשרדים ירוכזו במרכז העיר, בניגוד למצב היום שבו מרכזי הקניות הגדולים נמצאים מחוץ לעיר ולא נגישים למי שאין ברשותו רכב פרטי, במחיר של אובדן הכנסות לסוחרים.  המרכזים החדשים, בהם ירוכזו התעסוקה והעסקים, יחברו את  דרך חברון (שד' נאווי כיום) למרכז העיר והפארק המטרופוליני הנמצא בהקמה ויצרו את מרכז העסקים הראשי של העיר, בניגוד למצב היום בו אזורי תעסוקה מרוחקים ומנותקים מהעיר והמסחר נודד לשולי העיר.