מפגע תברואתי בעיר העתיקה: שירותים מצחינים

במנהלת העיר העתיקה מבטיחים שבקרוב המצב ישתנה: "אנו נימצאים בשלבי תכנון מתקדמים להקמת שירותים חדשים". איפה עוד יש שירותים בעיר העתיקה?
send whatsapp messsage send FB messsage
ככה נראים השירותים הציבוריים בעיר העתיקה של באר שבע

מטרד תברואתי בלב העיר העתיקה של באר שבע: שירותים שהוקמו בחניון ברחוב החלוץ בואכה המדרחוב, אינם מטופלים. אין להם 'בעל בית'. "אם מישהו מאיתנו, הסוחרים, היינו גורמים למטרד של צואה ושתן, היינו חוטפים קנס חמור. הינה פה מטרד, המעלה סירחון נוראי, בלב העיר העתיקה. פנינו לכל גורם אפשרי, אבל אף אחד לא מוכן לשמוע לנו" אומר לנו סוחר בעיר העתיקה. 

בעיר העתיקה של באר שבע כמעט ואין סימונים למקום המצאותם של שירותים ציבוריים. מי שנזקק להם, חייב לבקש טובה מאחד מבתי הקפה. יש שירותים מוסתרים בפסג' הפונה למדרחוב, מאחורי קיר מראות. לא כולם יודעים וצריך לבקש את רשות השומר במקום. בצר להם, יש כאלה שעושים את הצרכים בפינות נסתרות, בהן רחבת תאי הדואר של סניף הדסה, לפעמים כשתושבים באים למשוך את המכתבים מהתאים. אחרים פשוט נעמדים ליד פחי הזבל ועושים צרכיהם.

העיר העתיקה ממותגת כעתירת עוגנים תרבותיים, מוזיאונים, מועדונים ובתי קפה, צעירה ותוססת, מקום שכדאי לבוא אליו.  שירותים ציבוריים נקיים ומודרניים הם חלק חובה ממכלול ההיצע של מקום המבקש להעניק לבמקריו חוויה נעימה. 

"צריך לטפל בשירותים האלה, שסמוכים לקיוסקים. איך נותנים לתאי שירותים שבורים, מרוחים בצואה ומסריחים, להיות בלב העיר", אומר סוחר במקום. "אנשים לא יודעים איפה יש שירותים ומדי יום עוברים פה אלפי אנשים, בכל הגילאים. צריך לסמן ולפרסם. רוצים עיר עתיקה תיירותית? זה א'-ב', שירותים מודרניים ונקיים".

יש פתרונות מודרניים: בערים בעולם מותקנים תאים, אוטומטיים - גם בתשלום סמלי וגם בחינם. מדובר במתקנים סגורים, השטופים עצמם בתום השימוש. 
חיפוש קצר בגוגל מעלה למשל חברת ניו זילנדית בשם EXELOO, המתמחה בייצור תאי שירותים ציבוריים מודרניים, במגוון מפרטים ועלויות. התאים יכולים להתאים לשימוש בתשלום סמלי (נניח באמצעות הרב קו) או בחינם, והם מונגשים באופן מלא. יש להם בקרה ממוחשבת.
 

ככה זה בעולם: סרטון של חברת EXELOO. למה לא בבאר שבע? (צילום: מתול אתר החברה)

ממנהלת העיר העתיקה נמסר בתגובה: "בשנים האחרונות מובילה עיריית באר שבע באמצעות החברה הכלכלית-מינהלת העיר העתיקה והתיירות תכנית רב שנתית לפיתוח וחידוש העיר העתיקה. במסגרת פרויקט העיר העתיקה מקודמים עשרות פרויקטים שהינם מחוללי שינוי.

בנושא השירותים הציבוריים: לאחרונה הוקמו שירותים ציבוריים חדשים בגן אלנבי שפתוחים לרווחת הציבור. כמו כן, במסגרת שדרוג התשתיות ופיתוח רחובות העיר העתיקה בימים אלה אנו נימצאים בשלבי תכנון מתקדמים להקמת שירותים חדשים בחניון החלוץ וברחוב טרומפלדור –במקום השירותים הקיימים. הציבור הרחב מוזמן להגיע לטייל וליהנות בעיר העתיקה".