העושר האמיתי נמדד בדקות שבחרת לחיות ולא בשטרות שבחרת לספור
העושר האמיתי אינו נמדד במספר הנכסים אלא בעומק הרגעים. הוא מצוי בדקות שבהן אתה חי באמת. כשאתה מקשיב, אוהב, יוצר, מתפלל, צוחק. כל שטר כסף דוהה עם הזמן, אך רגע של משמעות נחרת בלב לנצח. הזמן הוא המטבע היחיד שלא ניתן להחזיר, וכל רגע שאדם בוחר לחיות באמת, הוא השקעה נצחית.
ביהדות, הערך האמיתי של האדם אינו בכספו אלא בזמן ובמעשים שהוא מעניק. בספר פרקי אבות נאמר: " איזהו עשיר השמח בחלקו ". העושר האמיתי נמדד ביכולת האדם לשמוח במה שיש לו.
המשורר בתהילים מלמד " לִמְנוֹת יָמֵינוּ כֵּן הוֹדַע וְנָבִא לְבַב חָכְמָה " להבין שהחיים קצרים ולמלאם במשמעות.
הרמב"ם (הלכות דעות) החיים הנכונים הם הדרך האמצעית, לא להיסחף אחר החומר, אך לא לזלזל בו. כל רכוש הוא כלי, לא מטרה.
גם בפילוסופיה העולמית רואים את העיקרון הזה. תורו, בספרו Walden (1854), כתב:"האדם עשיר ביחס למספר הדברים שהוא יכול להרשות לעצמו לוותר עליהם" כלומר, עושר הוא היכולת להיות שלם ופנוי פנימית, בלי תלות בחפצים.
מסופר במסכת אבות דרבי יונתן, על רבי אליעזר, אחד מתלמידי חכמים בעלי מידות טובות, ראה עני שעמד מולו וביקש מעט צדקה. הוא נתן לו מייד, והסביר אחר כך לאשתו. " כספך האמיתי הוא לא מה שאגרת, אלא מה שנתת ". כלומר, כל מה שאדם מחזיק בידו, זמני הוא, עתיד לעבור לאחרים, אבל מה שנתת לצדקה, למה שעשית בו טוב, זה הרווח האמיתי, זה שנשאר לך לנצח" כלומר רבי אליעזר מלמד שהעושר אינו במה שיש לנו אלא במה שאנו נותנים. הכסף, הזמן, תשומת הלב, מקבלים ערך רק כשהם ניתנים לאחרים.
חברות וחברים עצה מעשית לכם.
• השקיעו זמן, לא כסף, באנשים שאתם אוהבים. שיחה אמיתית, חיוך, חיבוק.
• תרגלו שמחה בחלקכם. רשמו מדי יום שלושה דברים קטנים שאתם שמחים שיש לכם.
• השקיעו במידות טובות. נדיבות, סבלנות והקשבה מייצרות עושר שאינו תלוי בכסף.
• השקיעו בכסף שיגרום לחוויות ולא רק לצבירה. למשל, טיול משפחתי, חוגים, או פעילויות שמרחיבות את הלב.
• תעדו רגעים, לא רשומות בנק. צלמו, רשמו מחשבות, שמרו יומן רגעים משמעותיים.
לסיום, העושר האמיתי אינו במספר השטרות אלא בעומק הרגעים שהלב שלך נוכח בהם. מי שחי דקות מלאות משמעות, חי חיים עשירים. מי שסופר רק כספים, סופר ימים ריקים. שמחה בחלקו ומידות טובות הן המטבעות שאינם מתכלים. הנתינה היא המפתח. מה שאתה נותן נשאר באמת שלך, ומה שאתה שומר, יאבד.
חברות וחברים, מודה לכם על קריאת המאמרים לרבות ל הערותיכם והארותיכם.
משה דנוך,
עבדכם הנאמן.













































