חבר אמיתי הוא אדם שבחברתו אתה מעז להיות עצמך

משפט זה חשוב מאוד בניהול חיינו. כאשר מתאפשר לנו להתנהל באותנטיות, להרגיש חופשי להיות מי שאתה, זו מתנה יקרת ערך
send whatsapp messsage send FB messsage
חבר אמיתי הוא אדם שבחברתו אתה מעז להיות עצמך איור: DALL E

זהו מצב ייחודי שבו, כאשר אתה מצוי בחברת אנשים מסוימים, חש בטוח לצחוק ולהשתחרר, לשתף ברגעי עצב ושמחה כאחד, לפתוח הלב בשיחות דיסקרטיות, להתענג על רגעי הצלחה לצד רגעי כישלון – ללא מסכות וללא חשש. חבר אמיתי יכול להיות כל מי שמעניק לך תחושת ביטחון, קבלה, ואותנטיות – בין אם מדובר בבת הזוג או בבן הזוג, בני משפחה קרובים או חברים. הם אותם אנשים שבחברתם אתה יכול להסיר את המסכות, לדבר בפתיחות, לשתף במחשבות ובתחושות הכמוסות ביותר, ולהרגיש חופשי להיות מי שאתה באמת.

זכרו, חבר אמיתי לא נמדד רק לפי הזמן שהוא בחייך, אלא לפי הדרך שבה הוא תומך ומכבד את מהותך. בת זוג אוהבת, אח מסור, גיס/ה אוהבים ופתוחים ,חבר טוב – כולם יכולים למלא תפקידים של חברים אמיתיים, כל עוד הם שם עבורך גם ברגעים הפחות זוהרים, ויודעים להעניק לך את המרחב להיות עצמך, לשתף את רגעי השמחה והעצב, לחלוק הישגים ואכזבות, ולהיות בטוח בכך שיקבלו אותך כפי שאתה.

במציאות, לצערי, אנו מבצעים בחירות לא נכונות. לעיתים זה בשליטתנו ויש שלא בשליטתנו ואז אנו מוקפים באנשים שלא תמיד הנם חברים אמיתיים. מוכח, כי בחברתם אנחנו מרגישים צורך לשים מסכות, לשחק תפקידים ולנהוג בצביעות. על כן הנני נושא תפילה חרישית, מי ייתן ותמצאו את החברים שבנוכחותם תוכלו להיות הגרסה הכי טובה של עצמכם. תהיו אתם נטו, ללא עכבות.

|כאמור, המאמר נוגע לנושאים עמוקים ורחבים הן מהיבט פסיכולוגי והן מהיבט חברתי. על כן ברשותכם אנסה לתת ניתוח הכולל מספר היבטים מרכזיים ודוגמאות אשר יסייעו להבין את המשמעות של המאמר.

היבט פסיכולוגי: אותנטיות וקבלה עצמית- היכולת להיות "עצמך" בחברתו של מישהו אחר נחשבת בעיני פסיכולוגים לתחושת אותנטיות. כאשר אדם מרגיש בנוח לבטא את אישיותו, מחשבותיו, רגשותיו וחולשותיו, מתאפשר לו להתקיים באופן כנה ואמיתי. יש הטוענים כי חלק מרכזי בצמיחה האישית הוא מציאת סביבה תומכת שאינה שיפוטית. קרי, קבלה מלאה של אדם ללא קשר להתנהגותו. דוגמה: חברות שמבוססת על קבלה אמיתית תאפשר לאדם לשתף חבר בתחושותיו גם אם הן לא חיוביות – כמו פחד, חרדה, קנאה – בידיעה שלא יישפט לרעה או שלא יעשו בכך שימוש כנגדו.
היבט חברתי: תפקיד החבר כאזור בטוח - חבר אמיתי מספק "אזור בטוח" שבו האדם מרגיש מוגן ומובן. יוצר תחושת ביטחון שמאפשרת פתיחות וכנות ללא חשש מכך שהחולשות ינוצלו לרעה או יתפרשו שלא כהלכה לרבות שמירה על דיסקרטיות ואמון הדדי. דוגמה: אדם שחוזר מעבודה ומדבר עם חבר על תסכוליו, ללא סינון, בידיעה כי החבר יגיב בהבנה ולא ישפוט אותו, אפילו אם דעתו לא נוחה.
היבט אישי: צמיחה והתפתחות בתוך חברות- חברות אמיתית אינה רק מקום לפריקת תחושות אלא גם מרחב לצמיחה. פעמים רבות, אנשים מרגישים שהם לומדים על עצמם יותר כאשר הם משתפים אחרים. התקשורת האמיתית, הקשבה פעילה, הכנה והפתוחה בתוך חברות קרובה יכולה לאפשר לאדם לגלות מחדש את עולמו הפנימי ולהבין טוב יותר את רגשותיו, רצונותיו ומטרותיו.דוגמה: אדם שמתחבט בהחלטה חשובה ומדבר על כך עם חבר קרוב, תוך פתיחות לגבי פחדים וספקות, עשוי לקבל בהירות ותובנות שלא היו מתאפשרות לו לבד.
היבט רגשי: הפחתת תחושת בדידות וקידום תחושת שייכות- כאשר אדם יכול להיות עצמו עם חבר, מתממשים חלק מהרצונות האנושיים הבסיסיים ביותר – להשתייך ולהיות מובן. הפסיכולוגיה החברתית טוענת כי קשרים אישיים הם יסוד מרכזי בהרגשת אושר וסיפוק בחיים. תחושת שייכות היא צורך בסיסי, וחברות שבה ניתן להיות אמיתי מחזקת את תחושת החיבור לעולם ולסביבה. דוגמה: אדם שחווה קשיים אישיים ויודע שיש לו חבר או חברה שניתן לפנות אליהם בכל מצב, בלי הצורך להעמיד פנים, מרגיש חיבור חזק יותר לחיים ולסביבה שלו.
היבט פרקטי: כיצד לזהות חבר אמיתי- המשפט יכול לשמש גם ככלי לזיהוי חברים קרובים. חברים אמיתיים אינם נרתעים מחולשותינו, לא דורשים שנשתנה כדי להתאים לרעיונותיהם, ומעריכים אותנו כפי שאנחנו ושומרים על רציפות ואכפתיות לאורך זמן . כיצד, יש לפתח אמפתיה והבנה ללא שיפוט, לצד הכרת תודה והערכה ועידוד ולא ביקורת. כך שנוצרת תחושה ויכולת להרגיש חופשי וכנה ליד מישהו היא סימן לחברות אותנטית. דוגמה: כאשר אנו מרגישים שלא צריך לשמור על דימוי מסוים בקרבת מישהו, או שאנו יכולים לדבר על כל נושא בלי לחשוש מהתגובה, זהו סימן ברור לחברות אמיתית.

ביהדות יש תפיסות רבות בנוגע לחברות אמיתית ולערך של קשרים המבוססים על כנות, קבלה וחיבור פנימי. המחשבה היהודית מעודדת את האדם להיות מוקף באנשים תומכים, שיעזרו לו לצמוח יקבלו אותו ללא תנאי ויאפשרו לו להיות הוא עצמו. 

מסכת אבות – על חברות טובה- "עשה לך רב וקנה לך חבר והוי דן את כל האדם לכף זכות.". חז"ל רואים בחברות ערך חשוב, ואף מציינים את הצורך לקנות חבר טוב. כלומר, חברותו של חבר אמיתי אינה מובנת מאליה; צריך להשקיע בה. חבר כזה הוא מישהו שאפשר לסמוך עליו ולהרגיש בנוח איתו. הביטוי "קנה לך חבר" מעיד על כך שעל האדם לחפש קשרים בעלי ערך שיוכלו לתרום לחייו ולתמוך בו.

הרמב"ם – חשיבות החברות להתפתחות האישית- הרמב"ם מתאר את מעלת החבר בקשר לצמיחה אישית ב"משנה תורה" (הלכות דעות) הוא כותב: "דרך ברייתו של אדם להיות נמשך בדעותיו ובמעשיו אחר רעיו וחבריו, ונוהג במנהג אנשי מדינתו." לדברי הרמב"ם, האדם מושפע מסביבתו הקרובה, ולכן עליו לבחור בחברים שיעזרו לו לגלות את אישיותו המלאה ויעודדו אותו להיות גרסה טובה של עצמו. החברים משפיעים על הדרך שבה האדם מבטא את עצמו, ולכן על האדם להקיף את עצמו באנשים שמכבדים אותו כפי שהוא ומסייעים לו להיות נאמן לעצמו.

היהודית הקלאסית לגבי הצורך בקשרים חברתיים. לדוגמה, רבי יוחנן וריש לקיש, שני תנאים מהתקופה התנאית, חוו חברות עמוקה ששיפרה את חייהם הרוחניים והאישיים. רבי יוחנן חיפש את הכוח שבאישיותו של ריש לקיש, בעוד ריש לקיש מצא בעומק הרוחני של רבי יוחנן את המוטיבציה לשינוי חיובי בחייו (מסכת בבא מציעא) הסיפור על שני התנאים ממחיש היטב את ערך החברות, האמון ההדדי והיכולת להיות עצמך בחברת חבר אמיתי. רבי יוחנן היה מורו של ריש לקיש אשר אף התחתן עם בתו. עם הזמן, הפכו רבי יוחנן וריש לקיש לחברים קרובים ואף לחברותא (בן זוג ללימוד תורה) הם למדו יחד, שאלו שאלות וניהלו ויכוחים תורניים, ובדרך זו סייעו זה לזה לצמוח ולהתפתח בתורה. ריש לקיש, שהיה פעם אדם בעל אורח חיים שונה לחלוטין, הרגיש שהוא יכול להיות עצמו בחברתו של רבי יוחנן, ואף להעז ולשאול שאלות נוקבות מתוך ביטחון ואמון בקשר ביניהם. הסיפור מסתיים באירוע טראגי. באחת ההזדמנויות, במהלך ויכוח תורני על נושא טומאה וטהרה, העיר רבי יוחנן לריש לקיש הערה קשה, שהזכירה לו את עברו כראש כנופיית שודדים. ריש לקיש נפגע עמוקות מההערה, חלה ולא התאושש. לאחר מותו, נותר רבי יוחנן שבור ומר, והביע צער עמוק על אובדן חברו, עד שלא יכול היה להמשיך בלעדיו. ניסו לתת לרבי יוחנן תלמידים אחרים שילמדו איתו, אך רבי יוחנן לא מצא את אותו חיבור אמיתי שהיה לו עם ריש לקיש, והתאבל עליו מאוד עד שנפטר בעצמו משברון לב.
מוסר ההשכל- הסיפור מלמד על העוצמה של חברות אמיתית – כזו שבה החברים עוזרים זה לזה לצמוח, תומכים זה בזה, ומאפשרים לאדם לבטא את עצמו במלואו. ריש לקיש, שבעברו היה שודד, מצא ברבי יוחנן אדם שמקבל אותו כפי שהוא ומאמין ביכולת שלו להשתנות ולהיות אדם טוב יותר. זו דוגמה חזקה למשמעות של "חבר אמיתי הוא אדם שבחברתו אתה מעז להיות עצמך".

לסיכום, המאמר מתאר חברות המבוססת על קבלה ללא תנאים, חופשיות מדעות קדומות ומרצון להעמיד פנים. זהו ביטוי לחברות שמספקת תמיכה רגשית ואזור בטוח שבו ניתן לצמוח, להירגע ולשחרר מתחים. הטכניקות אשר פירטתי לעיל מסייעות לנו להיות חברים אמיתיים שמאפשרים לסביבה להיות עצמה. ועם הזמן, ליצור קשרים עמוקים יותר ומספקים יותר, שבהם גם אנחנו וגם חברינו מרגישים בנוח להיות אותנטיים ומובנים. עלו והצליחו.

חברות וחברים, תודה לכם על כך שאתם קוראים את המאמרים ואף מאירים ומעירים.
משה דנוך 
עבדכם הנאמן