''ניסיתי לשנות את כל העולם , אך לא הצלחתי. שיניתי את עצמי ואז השתנה כל העולם''

רבים אנשים מתוכנו אשר האמינו או מאמינים שהם יכולים לשנות את העולם, החברה או הסביבה שלהם
send whatsapp messsage send FB messsage
''ניסיתי לשנות את כל העולם , אך לא הצלחתי. שיניתי את עצמי ואז השתנה כל העולם'' הדמיה: DALL E

לעיתים קרובות מגלים כי מדובר במשימה קשה ואולי בלתי אפשרית. לפתע נתקלים במכשולים, התנגדויות או כוחות שהם מעבר לשליטתינו . האם עלינו לקבל זאת . התשובה לא ולא. 

משפט זה טומן בחובו עוצמה פנימית ומבטא רעיון עמוק אשר מבטא גישה מרתקת להתמודדות עם אתגרי החיים והשפעה על המציאות שיש בה כדי להשפיע על הסביבה באמצעות שינוי אישי. על כן ככל שנבין ונשכיל כי ביכולת כל אחת ואחד מאתנו לשנות את הסביבה הקרובה והרחבה שלנו נעשה טוב לנו, באופן אישי, למשפחה, לחברים ואף למעגל הרחב סביבנו.

במבט ראשון, המשפט מתאר לכאורה כישלון בניסיון לשנות את העולם החיצוני. אנשים רבים מנסים להשפיע על העולם בדרכים שונות. אך לעיתים קרובות, הניסיונות הללו נתקלים בקשיים ובמכשולים, והתחושה היא שהמאמצים אינם נושאים פרי.

בעוד שהחלק השני של המשפט מציע גישה שונה: במקום לנסות לשנות את העולם מבחוץ, יש תחילה להתמקד בשינוי עצמי/פנימי אשר יכלול העקרונות הבאים:
עבודה על תכונות אישיות ושיפור התנהגותנו והגישה שלנו לחיים הנו כלי רב עוצמה לשינוי חברתי.  כאשר אנו משנים את עצמנו, את הגישה שלנו ואת ההתנהגות שלנו לצד לשמש דוגמה לאחרים שנחיה את הערכים והעקרונות שאנו מאמינים בהם, הרי זה משדר מסר חזק לסובבים אותנו. ברור וגלוי שכאשר אדם משנה את עצמו לטובה, יוצר סביבה חיובית יותר סביבו ויוצר תגובת שרשרת ומשפיע באופן ישיר על הסביבה הקרובה שלו - משפחה, חברים, עמיתים לעבודה. זהו מסר של תקווה ואמונה בכוח של כל אחת ואחד מאתנו כפרטים להשפיע על המציאות.

גם פיתוח מודעות עצמית ושליטה עצמית, מחזקת בנו את היכולת בסופו של הליך בשינוי הסביבה. נכון שלא תמיד נצליח לשלוט על מה שקורה בעולם. יוצא שהשינוי מתחיל מבפנים, שינוי אישי אשר בכוחו להיות גדול ומשמעותי יותר ממה שנדמה לנו.

ביהדות משפט זה מתבטא בגישות שונות.
תיקון עצמי ותיקון עולם- ביהדות ישנו מושג של "תיקון עולם" – השאיפה להביא לעולם שלם ומתוקן יותר, אך הדרך לכך מתחילה ב"תיקון עצמי". המחשבה היהודית גורסת כי הדרך להשפיע על הסביבה ועל העולם כולו היא דרך עבודה על המידות האישיות של האדם. כפי שנאמר בפרקי אבות, "אם אין אני לי, מי לי?" 

המחשבה החסידית- החסידות מדגישה את הרעיון שהאדם הוא עולם קטן, ומה שקורה בו משפיע על העולם הגדול. הבעל שם טוב- אבי החסידות לימד,  שהשינוי בעולם החיצוני מתחיל בעבודה פנימית על המידות, התשובה והקשר עם הבורא. כאשר אדם משנה את התודעה הפנימית שלו, ומתקן את עצמו – יש לכך השפעה רחבה יותר על סביבתו ועל העולם כולו.

תורת חב"ד- בחסידות חב"ד יש דגש על "מוח שליט על הלב" – הרעיון שהשכל צריך לשלוט על הרגש, וכי שינוי פנימי מתחיל משינוי התודעה והמחשבות. כאשר אדם מתמקד בעבודה פנימית של התבוננות עצמית, תיקון המידות ולמידה, הוא יכול להביא לשינוי אמיתי גם בסביבה החיצונית.

מחשבת המוסר- ספרי המוסר היהודיים, כמו "מסילת ישרים" של הרמח"ל, מדגישים את הצורך בעבודה פנימית לשיפור עצמי. העבודה על מידות כמו ענוה, סבלנות ויושר נחשבת לבסיס לכל פעולה מוסרית בעולם. גם לפי גישה זו, האדם שמצליח לתקן את עצמו ולהתמודד עם הפגמים שלו, יוצר שינויים חיוביים גם בעולם שסביבו.

הרמב"ם, אף הוא הדגיש את החשיבות של חינוך ותיקון עצמי ועבודה על המידות האישיות. בספרו “משנה תורה”, הרמב"ם מדבר על הצורך ללכת בדרך האמצע(כפי שהתייחסתי לכך במאמריי הקודמים ) כלומר, לא להיות קיצוני באף מידה, אלא למצוא את האיזון הנכון בכל תכונה ותכונה. הוא מציין כי על האדם לשאוף לשיפור עצמי מתמיד, וכי שינוי פנימי יכול להוביל לשינוי חיצוני ולתיקון העולם. בנוסף, הרמב"ם מדגיש את הכוח של דוגמה אישית. הוא מציין כי כאשר אדם חי לפי ערכים מוסריים ומידות טובות, הוא משפיע על סביבתו ומעודד אחרים לפעול בצורה דומה.

לסיכום, היהדות מדגישה את החשיבות של עבודה פנימית לשינוי האדם כבסיס לשינוי העולם. על פי הגישה היהודית, כל אדם יכול להיות גורם לשינוי עולמי, אך עליו להתחיל את השינוי מתוכו.
סיפור המבטא משפט זה. 

מסופר, על רבי ישראל סלנטר (1810–1883) אשר היה מנהיג רוחני שהקדיש את חייו לתיקון המידות ועבודת המוסר. במהלך חייו התחוללה מגפת כולרה באירופה. הרב הדגים כיצד דוגמא אישית ושינוי עצמי יכול להשפיע על אחרים ולעזור להם לשנות את התפיסה שלהם. בעת המגפה, כל תושבי העיר בה התגורר הרב, היו אחוזי בהלה, ורבים מהם סברו שאסור לצום ביום כיפור כדי לא לסכן את חייהם בשל החולשה שנגרמה מהצום. 

עם זאת, היו מתנגדים רבים שהקפידו על שמירת הצום גם במצב של סכנה. העיר הייתה במתח, ונראה היה שהולך להיווצר קונפליקט רציני בין האנשים שצידדו בשמירת הצום לבין אלו שהבינו שהמצב דורש גמישות. הרב, באומץ לב נדיר, עלה לבמה בבית הכנסת ביום כיפור עם כוס מים בידו. לעיני כל הקהל שהמתין לתפילה, הוא בירך בקול רם את ברכת "שהכל נהיה בדברו" ושתה מהכוס. במעשה זה הוא שידר מסר חד וברור – החיים קודמים לכל, וגם המצוות הכי חמורות, כמו צום יום כיפור, מתבטלות כשמדובר בסכנה לחיים.  מעשה זה, לא רק שהשפיע על המצב באותו רגע, אלא גם שינה את הגישה של רבים באותה תקופה לגבי הצורך בשיקול דעת, חמלה והתחשבות במצב הבריאותי. בכך ששינה את עצמו והבין את הצורך לשבור מוסכמות מסוימות למען שמירת החיים, הוא גרם לכל הקהל לשנות את גישתו, ובכך השפיע על העיר כולה ואולי אף על דורות של יהודים אחריו.

סיפור מעניין נוסף, המתאר את הרעיון של "שינוי עצמי משנה את העולם" הוא סיפורו של מהטמה גנדי, מנהיג התנועה לעצמאות הודו, שמדגיש את כוחו של שינוי פנימי והשפעתו על הסביבה.
פעם, אישה הודית באה אל גנדי עם בנה הקטן וביקשה ממנו שיעזור לה להפסיק את מנהגו של הבן לאכול סוכר. היא ידעה שגנדי הוא מנהיג נערץ, ושדבריו עשויים להשפיע על הילד. היא אמרה לגנדי: "בבקשה, אדוני, אמור לבני שיפסיק לאכול סוכר. זה מזיק לבריאות שלו, ואני לא מצליחה לגרום לו להפסיק." גנדי הקשיב לאישה, הסתכל על הילד ואמר לה: "חזרי לכאן בעוד שבועיים." האישה הייתה מופתעת, אבל עשתה כפי שנאמר לה ועזבה. שבועיים לאחר מכן, היא חזרה אל גנדי עם בנה. גנדי הסתכל על הילד ואמר לו: "בני, אתה צריך להפסיק לאכול סוכר. זה לא בריא עבורך." הילד הנהן בראשו והבטיח לנסות להפסיק לאכול סוכר. האישה, עדיין מופתעת, שאלה את גנדי: "למה לא אמרת לו את זה לפני שבועיים? מדוע גרמת לנו לחכות?" גנדי חייך ואמר לה: "לפני שבועיים גם אני עדיין אכלתי סוכר. לא יכולתי לבקש מבנך להפסיק לאכול סוכר, בזמן שאני בעצמי עדיין עשיתי זאת. הייתי צריך קודם כל לשנות את עצמי." גנדי הבין שבכדי לשנות את התנהגותו של הילד, הוא היה צריך להיות דוגמה חיה לשינוי אישי בכך שהפסיק לאכול סוכר. גנדי הוכיח שכשאדם משנה את עצמו, הוא יוצר השראה ומסוגלות אצל אחרים לשנות את דרכם. עקרון זה היה לב ליבה של תנועתו של גנדי לשחרור הודו מהכיבוש הבריטי, כשהאמין כי שינוי בדרכי שלום ובדרכים פנימיות הוא המפתח לשינוי חברתי ופוליטי רחב יותר.

לסיכום, חברותיי וחבריי, המשפחה, החברה, העם היהודי, הארץ שלנו זקוקים למשפט זה בצורה נואשת ביותר. אנא מכם, השתדלו להתחיל בתהליך של שינוי פנימי עצמי במקום לנסות לשנות אחרים או את העולם כולו. הוו דוגמא אישית וחיובית ובכך תשפיעו על סביבתכם באופן טבעי. השתדלו לשלוט על עצמיכם ולא על העולם החיצוני. השתדלו לגלות חמלה והבנה לצרכים והמצבים של אחרים. על כן זכרו, כאשר נשנה את עצמינו לטובה, נגלה שהשינוי הפנימי שלנו יוביל לשינוי במציאות שסביבו. בבחינת "קשוט עצמך תחילה ואחר כך קשוט אחרים" 
משפט זה, זכיתי לחוות אותו, עמוק בלבי פנימה מהוריי היקרים ומהרמב"ם, מורי הדרך הענקיים שלי.  לסיום , חברות וחברים, עשו הכל לשנות את החברה, עשו הכל למנוע פילוג ושנאה בינינו, שמשו דוגמא אישית לסבלנות ולסובלנות בתוכינו פנימה. רק יחד נצליח לשנות את האטמוספירה החברתית הכואבת. אל ייאוש, אנו עם וחברה חזקה אשר הוכיחה כי בכל מהלך אלפי השנים, עם ישראל, שרד למרות הכל . עם ישראל חי. תודה לכם , על כך שאתם קוראים את המאמרים ומאירים לנו גם על דעותיכם ומחשבתכם.

עבדכם הנאמן 
משה דנוך