מי מרוויח מהשמנת היתר של ילדינו?

הרבו בירקות, העדיפו חלבונים על פני פחמימות, קחו אחריות על התפריט אבל אל תגבילו בכמויות – אלה הם חלק מהטיפים לתזונה מאוזנת שהוצעו בכנס העוסק בהשמנת יתר מטעם האיחוד האירופי
send whatsapp messsage send FB messsage
מי מרוויח מהשמנת היתר של ילדינו?

"הורים, השמנת יתר של ילדים היא מחלה — והיא באחריותכם!", זו אחת הבשורות המרכזיות שיוצאת מכנס העוסק בהשמנת היתר, מטעם האיחוד האירופי, שנערך במאי האחרון בצפון פורטוגל. בסדרה של טיפים מבטיחים צמצמו המומחים את הפתרון לרמת הילד ולרמת המשפחה, ובכלל זה שעות השינה, התזונה, הפעילות הגופנית, העיסוקים בשעות הפנאי, וכן ההתנהגות ההורית וסביבת המחיָה שהם מספקים לילדיהם. עם זאת, התעלמו משתי רמות עיקריות: רמת בית הספר והרמה החברתית סביבתית, ובכלל זה: חשיפה לפרסומות של מזון, התרבות שבה הילד חי, עידוד פעילות גופנית בבית ספר והמצב הכלכלי של המדינה.

מדוע המומחים חושבים שבמקום שבו קצרה ידן של הרשויות, תוכניות מדיניות מתוקצבות, וחקיקה מוסדרת מלהושיע, דווקא אנחנו ההורים נצליח?

ילדים ובני נוער על כוונת פרסום המזון

מדי שנה מושקעים בעולם סכומי עתק בפרסום ושיווק של מזון לילדים. ב-2006 לדוגמה השקיעה תעשיית המזון 1.6 מיליארד דולר בפרסום ושיווק של מזון לילדים, מתוכם 900 מיליון דולר יועדו לפרסום לילדים מתחת לגיל 12. בממוצע ילדים בגילאי 11-6 צופים ב-13 פרסומות למזון ביום. לעומת זאת, תקציב הפרסום של פירות, ירקות ומוצרי חלב מהווה 4% בלבד מתקציב הפרסום של משקאות ממותקים, חטיפים ועוגות.

טכניקות שיווק המזון שמופעלות על ילדינו אינן קונבנציונליות, והם אינם מוגנים מפניהן, לא מבחינה קוגניטיבית-פסיכולוגית ולא מבחינת החוק. מטרתו העיקרית של "השיווק החברתי" היא לגרום להשפעה הדדית בקרב הצעירים, ובכך לשנות את דפוסי התנהגותם הצרכנית לאורך זמן.

אחריות ופיקוח

ב-36 מדינות בעולם מגבילים את פרסומו ושיווקו של מזון בעל ערך תזונתי נמוך המכוונים לילדים ולבני נוער. בישראל, בינתיים אין אף חוק שעוסק בהגבלת פרסום מזון בעל ערך תזונתי נמוך לילדים ולנוער. יתר על כן, כשפועלים לקידום חקיקה שתגביל פרסום מזון בעל ערך תזונתי נמוך לצעירים בטלוויזיה, המפרסמים והמשווקים משקיעים את מרב המשאבים בפיתוחן של טכניקות שיווק לא קונבנציונליות. בתקווה שלא יושפעו כאשר יחוקק חוק המגביל אותם.

אם כן, מה אנחנו ההורים כיחידים יכולים לעשות מול ענקי השיווק והפרסום, בעלי אמצעים בלתי מוגבלים?

מלחמת מעטים מול רבים

"לטפל בבעיה החמורה הזו מהשורש — להיערך, להתריע ובעיקר לחנך, לחנך, לחנך", אומרת פרופ' מוריה גולן, המנהלת המקצועית של "שחף", מרכז למיגור בעיות אכילה ופעילה באיחוד האירופי להשמנת ילדים. חכמת הקבלה, כמו פרופ' גולן, מתייחסת גם היא לפתרון בעיית ההשמנה, כמו לכל בעיה ותופעה בחיים שלנו, באמצעות חינוך שמתבטא בשני שלבים:

בשלב ראשון יש להעניק לאדם כלים כיצד לקבל סיפוק והנאה מהחיים, כתחליף לאוכל שמהווה פיצוי נפשי עבורו. שכן, הפרזה באכילה אינה אלא רצון למלא את עצמנו. כל הרגשת החיוּת שלנו כמוה כמידת המלאות שאנו חשים. לכן הפתרון לבעיית ההשמנה, למעט סיבות תורשתיות, נעוץ בצורך להכניס לחיי האדם מטרה נעלה, כך לאט ובהדרגה יחליף העיסוק במהות החיים את העיסוק שלו במראה גופו, והאדם יתחיל לאכול מאוזן. אולם כדי להשתחרר מהסגידה לגוף ולצורתו, על האדם לחיות בחברה שמעריכה אותו לפי תכונותיו הפנימיות. לשם כך עלינו להתקשר יחד ולשתף פעולה כדי לייצב נורמות חברתיות מעין אלו שתשפענה על כל אחד ואחת, ותחנכנה אותנו לצרוך מזון בריא ובכמות מאוזנת. על החברה לכבד ולהעריך את התזונה המאוזנת בדגש על ההיבט הבריאותי ולא האסתטי, הרי בעבר לא הייתה הנורמה החברתית "רזה זה יפה". אנשים המציאו זאת כדי להתעשר על חשבוננו.

בשלב הבא, מכוח החיבור ושיתוף הפעולה בינינו, נוכל לצאת נגד המפרסמים ומפעלי המזון, ששוטפים את מוחותינו ואת מוחות ילדינו בדרכים מתוחכמות ולא קונבנציונליות.

לסיכום, כדי להתמודד עם מגפת ההשמנה לא די בהתמודדות אישית, של כל משפחה בפני עצמה כפי שייעצו לנו מומחי הכנס בפורטוגל, אלא עלינו להתאחד יחד ולשנות את אופי החינוך. שינוי שתחילתו ביציקת משמעות ותוכן מהותי לחיים, המשכו בייצוב נורמות חברתיות שקובעות שלאכול בריא זה באופנה, וסופו בדרישה משותפת מתאגידי המזון והמפרסמים, להפסיק את מסע הנזקים שהם עורכים על חשבוננו ועל חשבון ילדינו. בתיאבון!

הרב ד"ר מיכאל לייטמן עומד בראש ארגון "קבלה לעם " העולמי. מדי יום מעניק הרב ד"ר לייטמן שיעורי קבלה המשודרים בערוץ 66

לפרטים על מסלולי הלימוד של מכללת "קבלה לעם", ועל הרצאות המבוא שיתקיימו במהלך יולי ברחבי הארץ, התקשרו לטלפון 1-700-509-209.